کارشناسان حوزه مسکن معتقدند باتوجه به‌اینکه در بسیاری از شهرهای کشور، بامشکل زمین مواجه نیستیم، بنابراین لزومی ندارد که در این شهرها اقدام به آپارتمان سازی و ایجاد تراکم کنیم؛ به‌خصوص اینکه ساخت خانه‌های ویلایی هزینه کمتری دارد.

راه بازشدن قفل نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین و ساخت منازل یک طبقه است/ چالش مرتفع‌سازی برای نهضت ملی مسکن

به گزارش قدس آنلاین، یکی از نکاتی که دولت سیزدهم از ابتدای تصدی بر این پست تاکید داشت، مسکن سازی به‌ویژه توجه به ساخت مسکن تک طبقه و ویلایی بود؛ طرحی که به‌گفته کارشناسان، هم کاهش هزینه‌های ساخت را به‌دنبال دارد و هم افزایش سرعت ساخت را؛ هرچند که برخی دیگر از کارشناسان مخالف این نظر هستند و ساخت منازل تک طبقه را سبب افزایش هزینه‌ها می‌دانند.

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند باتوجه به‌اینکه در بسیاری از شهرهای کشور، بامشکل زمین مواجه نیستیم، بنابراین لزومی ندارد که در این شهرها اقدام به آپارتمان سازی و ایجاد تراکم کنیم؛ به‌خصوص اینکه ساخت خانه‌های ویلایی هزینه کمتری را روی دست مردم و دولت می‌گذارد، بنابراین به‌صرفه‌تر است؛ چراکه در آپارتمان‌های ۴۰ متری مشاعات وجود دارد و چنانچه هزینه ساخت را متری هشت میلیون تومان درنظر گیریم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای تک طبقه آب می‌خورد، چراکه منازل یک طبقه نه نیازی به آسانسور دارند و نه پروانه ساختمانی و نه تکنولوژی پیشرفته و از طرف دیگر چون ساخت آپارتمان حدود دو سال زمان می‌برد و منازل تک طبقه حدود یک سال، بنابراین ساخت منازل ویلایی، مشمول تورم سالانه هم نمی‌شوند.

طبق آنچه که نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است؛«نتایج مطالعات دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد به طور میانگین هزینه‌های زیرساخت(آماده‌سازی، آب، برق، گاز انشعابات و معابر) ۱۶۵ میلیون تومان برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار خواهد بود؛ که این میزان برای واحدهای آپارتمانی حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود؛ اما با توجه به سایر هزینه‌ها مجموع هزینه ساخت و زیرساخت در واحدهای یک طبقه حیاط دار کمتر از واحدهای آپارتمانی خواهد بود و از لحاظ اقتصادی به صرفه است که به سراغ تامین زمین و ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در مناطقی که امکان دارد، برویم». همه این سخنان درحالی گفته می‌شود که هنوز خبری از واگذاری زمین به‌مردم نیست.

تناقض دولت در حرف و عمل

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در رابطه با تاثیر ساخت منازل یک طبقه بر میزان پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، به خبرنگار قدس می‌گوید: متاسفانه حرف و عمل دولت باهم تناقض دارد؛ در سیاست‌های اعلامی بریک طبقه سازی و واگذاری زمین به‌دست مردم تاکید داشتند؛ اما در عمل این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه دولت تاکید دارد واگذاری زمین و ساخت منازل یک طبقه در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر باید انجام شود و این درصورتی است که در این شهرها مشکل مسکن حاد نیست، تصریح کرد: در این شهرها مردم با در نظر گرفتن شرایطی، امکان تامین مسکن را دارند؛ مشکل امروز، کلان شهرهاست که گویا دولت در این رابطه برنامه‌ای برای واگذاری زمین و توسعه افقی شهرها ندارد و آنچه که در دستور کار قرار گرفته چه در بافت‌های فرسوده و چه در بافت‌های غیرفرسوده، افزایش تراکم است و افزایش تراکم هم در ظاهر افزایش تولید مسکن است، ولی در باطن افزایش قیمت زمین را به‌دنبال دارد و دولت را از هدفی که دارد دورتر می‌کند.

افزایش تراکم، مشکل مسکن را پیچیده‌تر می‌کند

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: متاسفانه به نظر می‌رسد دولت نمی‌خواهد در این زمینه تصمیم‌گیری کند، چراکه بحث افزایش محدوده کلان شهرها مخالفین جدی دارد؛ اما واقعیت این است که افزایش تراکم نه‌تنها هیچ کمکی به این موضوع نمی‌کند، بلکه مسئله مسکن را پیچیده‌تر خواهد کرد.

ایلاتی با اشاره به اینکه باید از دولت سوال شود که آیا توسعه افقی شهرها را از دستور کار خود خارج کرده است یا خیر، خاطرنشان کرد: هر قسمتی که زمین باشد امکان ساخت خانه یک طبقه وجود دارد، افرادی که مخالف یک طبقه سازی هستند صحبت از بالا رفتن هزینه زیرساخت می‌کنند که این هزینه‌ها قابل تامین است؛ هم مردم می‌توانند هزینه زیرساخت را تامین کنند و هم با یک سری طرح های مشترک با بخش خصوصی، امکان فراهم شدن زیرساخت وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه تازمانی که قیمت زمین تثبیت نشود، مسئله مسکن هم مرتفع نمی‌شود، ابراز کرد: تامین زمین در شهرهای کوچک، بدون توجه به حل کردن آن در کلان شهرها، مشکلی را حل نمی‌کند و صرفا پاک کردن صورت مسئله است. چنانچه قیمت زمین و مسکن در کلان شهرها شکسته شود به صورت دومینو وار، قیمت آن در شهرهای کوچک هم کاهش می‌یابد.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: تا زمانی که تفکر ممانعت از توسعه افقی شهر در وزارت راه وشهرسازی وجود دارد، دولت به اهداف خودش نخواهد رسید. ایلاتی تاکید کرد: تا زمانی که تفکر مدیران ما آپارتمان سازی باشد به هدف چهار میلیون مسکن طی چهار سال نمی‌رسیم، چراکه ساخت آپارتمان دو تا پنج سال زمان خواهد برد وباتوجه به‌اینکه هر دو سال هزینه ساخت دو برابر می‌شود، نه مردم توان تامین این آورده را دارند و نه دولت از یک حدی می‌تواند سطح تسهیلات را بالا ببرد، بنابراین عملا پروژه‌ها قفل خواهند شد.

تنها مسیر پیش روی دولت، واگذاری زمین است

وی تنها مسیر پیش روی دولت را واگذاری زمین دانست و ضمن اشاره به‌این مطلب که طبق مطالعات سازمان برنامه کشور، تمامی شهرها امکان توسعه افقی را دارند، ابراز کرد: در حال حاضر مجموع مساحت شهر و روستاهای ما یک درصد است که تا ۶ درصد به صورت زمین‌های درجه یک امکان توسعه دارد به عبارتی در حال حاضر همین امروز تا ۶ برابر می‌توانیم مساحت شهرهای خود را افزایش دهیم.

این کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه حصارهای خودتحریمی باعث شده مردم را از داشتن زمین و مسکن محروم کنیم، ابراز کرد: امروز جمعیت همه شهرها رشد کرده در صورتی که محدوده‌های شهری ثابت مانده و این ایراد دارد. متاسفانه دولت به اسم کار کارشناسی، کارشکنی می‌کند چنانچه با تفکرات موجود نتیجه می‌گرفتیم در این سال‌ها باید نتیجه را مشاهده می‌کردیم، زمانی که اتفاق مثبتی در این سال‌ها رخ نداده به این معناست که شیوه باید تغییر کند. باوجود تمامی تاکیداتی که رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساخت خانه یک طبقه و واگذاری زمین به مردم دارند؛ اما در عمل ساخت منازل تک طبقه از ۱۴۴۰ شهر به ۱۲۳۰ شهر محدود شد که این میزان تنها حدود ۲۰ درصد از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.